شاکر بهروزی و محمدراسق قزلباش، دو متهم سیاسی در زندان ارومیه امروز جمعه ۸ فروردینماه به بند سیاسی این زندان منتقل شدند. آقای بهروزی اردیبهشت ماه سال گذشته جهت تشکیل یک پرونده جدید به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در این شهر منتقل شده و ماه گذشته به زندان ارومیه بازگردانده شده بود. محمدراسق قزلباش نیز اسفندماه سال گذشته بازداشت و پس از مدتی به بند امن زندان ارومیه منتقل شده بود.
عبدالسلام مردان رزگه، شهروند بازداشتی در زندان ارومیه روز شنبه ۲ فروردینماه به دلیل وخامت حال جسمی و با علائم مشکوک به کرونا به بهداری زندان منتقل و از آنجا به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. آقای مردان زرگه از تاریخ ۱۲ بهمنماه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است.
بهطور خاص در طی دو ماه اخیر روند صدور احکام غیرمعمول در کنار احکام حبس برای فعالان سیاسی افزایش یافته است. شستن میت، رونویسی از قرآن، خدمت در بسیج، خواندن کتابهای کشته شدگان نظامی ایران در سوریه، مطالعه در مورد حجاب، تحقیق در مورد “جنایات” آمریکا تنها نمونههایی از این احکام هستند که در کنار احکام حبس بهعنوان مجازات تکمیلی اعلام شدهاند. هر چند که اساس محکومیت منتقدان سیاسی به تنهایی نقض حقوق بشر تلقی میشود، با اینحال این مجازاتهای عجیب که عمدتا مبنای ایدئولوژیک دارند در تضاد مضاعف با نفس موضوع “مجازات تکمیلی” در قانون قرار میگیرند، گزارش پیش رو به بررسی قانون و احکامی که اخیرا صادر شده است اختصاص دارد.
کسری تبریزی، شاعر، ترانهسرا و دانشجوی رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد طی ابلاغیهای به شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان احضار شد. بر اساس این ابلاغیه او باید در تاریخ ۲۹ اردیبهشتماه امسال در شعبه تعیین شده حاضر شود. آقای تبریزی پیشتر از بابت اتهام “نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی” برای تاریخ ۱۹ فروردینماه ۹۹ به دادگاه کیفری دو زاهدان فراخوانده شده بود.
علیرضا فرشی، شهروند بازداشتی اهل مرند روز پنجشنبه ۲۹ اسفندماه با پایان بافتن بازجوییها به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. آقای فرشی در تاریخ ۱۸ دیماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.
امیر سلیمی اقدم، زندانی محبوس در بند ۴ زندان اوین به اتهام “همکاری با دولت متخاصم عربستان” در حال تحمل محکومیت ۵ ساله حبس خود در زندان است. استاد سابق دانشگاه آزاد واحد مهاباد اخیرا همراه با ۵۱ تن از زندانیان سیاسی و امنیتی دیگر به اندرزگاه ۴ زندان منتقل شده است. این انتقال برخلاف اصل تفکیک جرائم صورت گرفته و این زندانیان اکنون در کنار زندانیان با بدهی مهریه بسر میبرند. آقای سلیمی علیرعم مشمول مرخصی شدن بر اساس بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه، با مخالفت نماینده دادستان از این امکان محروم مانده است.
علی بیکس، یکی از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی به ۳ ماه “خدمت در بسیج” محکوم شده است. این حکم روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شده است. آقای بیکس از زمان دریافت ابلاغیه، در اعتراض به صدور حکم اعتصاب غذا کرده است.
فاطمه کهن زاده از شهروندان بازداشت شده در جریان مراسم چهلم پویا بختیاری، یکی از جان باختگان اعتراضات آبان ماه، توسط دادگاه انقلاب کرج به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. خانم کهن زاده از بابت مجازات تکمیلی نیز به انجام دو سال خدمات نظافتی در یکی از بیمارستانهای شهر کرج محکوم شده است. وی همچنین توسط دادگاه کیفری دو کرج از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی” به شش ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده است.
دادگاه تجدیدنظر استان تهران، سعید اقبالی، بهنام موسیوند، شقایق محکی، مژگان لعلی، سعید سیفی جهان، شیما بابایی و داریوش زند، ۷ فعال مدنی را مجموعا به ۴۲ حبس تعزیری محکوم کرد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” در خصوص هر یک از این افراد قابل اجرا خواهد بود. این شهروندان پیشتر در مرحله بدوی به همراه دو تن دیگر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.
اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی ساکن شیراز در تاریخ ۸ اسفندماه، از بابت اتهام جدیدی که علیه وی مطرح شده است، توسط دادگاه انقلاب شیراز به دو سال حبس دیگر محکوم شد. وی ماه گذشته نیز توسط دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.