خالد پیرزاده، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ از صبح روز دوشنبه ۱۰ خردادماه، دست به اعتصاب غذا زده و در یادداشتی به تشریح دلایل اعتصاب خود پرداخته است. آقای پیرزاده از تاریخ ۲۳ اسفندماه ۹۹ در پی عدم تحقق وعده مسئولان مبنی بر موافقت با آزادی مشروط، برای بار دوم دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۱۰ فروردین ماه با وعده مساعد مسئولان نسبت به رسیدگی به خواستههایش به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.
آنچه در پی میآید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروههای مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمیتواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
فرزاد سامانی دانشجوی بازداشتی در یکی از بازداشتگاههای اطلاعات سپاه ارومیه، روز یکشنبه ۹ خردادماه، اقدام به اعتصاب غذا کرد. اعتصاب غذای آقای سامانی در اعتراض به تحت فشار قرار گرفتن از سوی نیروهای اطلاعات سپاه و تمدید قرار بازداشت او صورت گرفته است. این دانشجوی مقطع کارشناسی روز شنبه ۲۰ دیماه ۹۹، در خوابگاه دانشگاه خوازمی واقع در کرج بازداشت و مدتی بعد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد. بازپرسی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد قرار بازداشت این شهروند و ساکار عینی را برای ششمین بار متوالی تمدید کرده است.
ارژنگ داودی، زندانی سیاسی ۶۹ ساله، هفته گذشته، از زندان زاهدان به زندان تهران بزرگ و نهایتا به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. آقای داودی که هجدهمین سال از دوران محکومیت خود را سپری می کند هم اکنون در قرنطینه این زندان به سر می برد. وی در مهرماه سال ۹۵ جهت تحمل دوران محکومیت در تبعید خود به زندان زابل و اواخر سال ۹۶ نیز به زندان زاهدان منتقل شد.
ایرج حاتمی، زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از روز یکشنبه ۹ خردادماه در اعتراض به تداوم حبس و عدم محاسبه ایام بازداشت اقدام به اعتصاب غذا کرده است. آقای حاتمی مهر ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی که پیش از بازداشت در وزارت دفاع اشتغال داشت و مدت ۲ سال و ۳ ماه را در بازداشتگاه نظامی سپری کرده بود.
شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان محکومیت مازیار سیدنژاد، فعال کارگری را عینا تایید کرد. آقای سیدنژاد پیشتر توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
روز دوشنبه ۳ خردادماه، یک شهروند در شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند همراه با ضبط برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه کامپیوتر و کتب وی صورت گرفته است.
توحید امیر امینی، فعال ترک (آذربایجانی)، روز دوشنبه ۳ خردادماه، با پایان مرخصی به زندان اوین بازگشت. او در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه از این زندان به مرخصی اعزام شده بود.
علیرغم سپری شدن ۲۷ روز از بازداشت وحید دانا و سعید عابدی، دو شهروند بهائی در شیراز، این شهروندان کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ بسر می برند. این شهروندان از زمان بازداشت از حق برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم هستند. این موضوع در کنار عدم پاسخدهی مسئولان در ارتباط با وضعیت این شهروندان باعث افزایش نگرانی خانواده آنان شده است. این دو شهروند در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر در منازل خود، پس از تفتیش محل و ضبط لوازم شخصی بازداشت شدند.