نجات بهرامی، روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، جهت تحمل دوران محکومیت خود به دادسرای اوین احضار شد. این روزنامه نگار در مرحله بدوی دادگاه به یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از استفاده از تلفن هوشمند و عضویت در احزاب و گروه های سیاسی محکوم شده بود و حکم صادره عینا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.
روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، مدیر یک کانال تلگرامی در استان مرکزی بازداشت شد. رئیس پلیس فتای این استان دلیل بازداشت وی را “انتشار مطالب علیه مسئولان” عنوان کرده است.
یک شهروند به نام سامان حسینی، توسط دادسرای نظامی ارومیه به دو سال حبس تعزیری و تبعید به زندان اردبیل محکوم شد. همچنین اکبر گویلی، شهروند اهل سنندج، توسط دادگاه انقلاب این شهر به پنج سال حبس محکوم شد. در خبری دیگر فاروق خانی شهروند اهل دیواندره جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان سنندج منتقل شده است.
فاطمه مثنی، زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت توسط ماموران دادستانی بازداشت و جهت تحمل ادامه دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. خانم مثنی در تاریخ ۱۲ فروردین با تودیع قرار وثیقه از بند زنان اوین به مرخصی اعزام شده بود.
سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، جهت تحمل دوران محکومیت خود احضار شد. خانم مرتضایی پیشتر در جریان دادگاه بدوی مرتبط با بازداشت دیماه ٩۶، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. در مرحله تجدیدنظر، حکم وی به یک سال حبس کاهش پیدا کرد.
سهیل عربی، زندانی عقیدتی روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در پی درخواست مادر و دوستان خود و همچنین وعده آغاز روند درمانیاش به اعتصاب غذای خود پایان داد. آقای عربی از بیش یک ماه پیش در اعتراض به عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص اعزام وی به بیمارستان، شرایط نامساعد زندان، تداوم حبس و محرومیت از اعزام به مرخصی در اعتصاب غذا بود.
روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، کانون نویسنگان ایران به مناسبت فرا رسیدن ۱ مه مصادف با روز جهانی کارگر بیانیه ای منتشر کرده است. کانون نویسندگان ایران در این بیانیه ضمن پرداختن به وضعیت کارگران در جامعه و در شرایط بحرانی ویروس کرونا، خواستار آزادی سریع و بیقید و شرط فعالان کارگری شده؛ که در این خصوص در بخشی از این بیانیه آمده است: “شیوع ویروس کرونا بهانهای تازه در دست دولت شده است تا بر محدودیت آزادی بیان بیفزاید و منتقدان و معترضان به سیاستهای مقابله با بیماری کرونا را به سکوت وادارد”.
اشرف (رقیه) نفری، فعال توییتری و دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیر طوسی مورخ ۷ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در شهریار بازداشت و با پایان بازجوییها با صدور قرار وثیقه به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
سهیل عربی، زندانی عقیدتی طی روزهای گذشته به دلیل وخامت حال از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در تهران به بیمارستان منتقل و نهایتا روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت به زندان تهران بزرگ بازگردانده شد. آقای عربی روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت از بند خارج شده و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. سهیل عربی از حدود یک ماه پیش در اعتراض به عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص اعزام وی به بیمارستان، شرایط نامساعد زندان، تداوم حبس و محرومیت از اعزام به مرخصی در اعتصاب غذا است.